Pradingęs Linklateris

Su Bernadeta susipažįstame šiai plūduriuojant priešais ledkalnį kažkur Pietų ašigalyje. Tokia pradžia lyg ir atsako į filmo pavadinimo keliamą klausimą: „Kur tu pradingai, Bernadeta?“ („Where’d You Go, Bernadette“, JAV, 2019). Scena verčia susimąstyti ir apie tai, kaip pagrindinė veikėja ten atsirado. Ilgą ir sudėtingą Bernadetos savęs paieškų istoriją režisierius Richardas Linklateris nusprendė papasakoti jam nelabai įprastu būdu, nedažnai matytu ankstesniuose jo filmuose.

Su Bernadeta susipažįstame šiai plūduriuojant priešais ledkalnį kažkur Pietų ašigalyje. Tokia pradžia lyg ir atsako į filmo pavadinimo keliamą klausimą: „Kur tu pradingai, Bernadeta?“ („Where’d You Go, Bernadette“, JAV, 2019). Scena verčia susimąstyti ir apie tai, kaip pagrindinė veikėja ten atsirado. Ilgą ir sudėtingą Bernadetos savęs paieškų istoriją režisierius Richardas Linklateris nusprendė papasakoti jam nelabai įprastu būdu, nedažnai matytu ankstesniuose jo filmuose.

 

Kadaise garsi ir perspektyvi architektė penktąjį gyvenimo dešimtmetį leidžia Sietle, regis, be prasmės bastydamasi visur, kur tik gali išsaugoti savo incognito. Laiką Bernadeta (Cate Blanchett) leidžia augindama dukrą, sarkastiškai pašiepdama kaimynus ir bendravimą su gyvais žmonėmis išmainydama į paatviravimą su skaitmenine asistente iš Indijos. Nuo pat pradžių aišku, kad Bernadeta turi rimtų problemų. Tai pabrėžia ir režisierius: jos namuose – vos keli gyventi tinkami kambariai, kiauros lubos, išdužę langai ir vidun pradėjusi lįsti augmenija. Didžiulis namas – lyg dar funkcionuojanti, tačiau į beprasmės egzistencijos spąstus patekusi Bernadeta. Ji net nebando išsilaisvinti. Galiausiai šeimos, senų kolegų bei institucijų priremta prie sienos, Bernadeta atsidurs bene svarbiausioje gyvenimo kryžkelėje.

 

Pagrindinės veikėjos istoriją Linklateris nusprendžia perteikti pasitelkęs kitus personažus. Bernadetos vyro (Billy Crudup) išpažintis psichoterapeutei (Judy Greer), įžeistos bei nuskriaustos kaimynės (Kristen Viig) replikos ar FTB agento tyrimo išvados atskleidžia veikėjos problemas įprastai rutuliojantis siužetui. Bernadetos dukters Bi (Emma Nelson) užkadrinis balsas man pasirodė labiau intriguojantis – jis skatina susimąstyti ir apie mamą, ir apie Bi būseną. Įdomus ir režisieriaus sprendimas kertinius Bernadetos gyvenimo momentus prognozuoti pranašiškomis scenomis. Kaimynės namus niokojanti nuošliauža yra tarsi nuoroda į veikėjos laukiančią sumaištį ir įtampos prasiveržimą. Informacijos pateikia ir iš praeities atkeliavęs buvęs Bernadetos kolega, ir dokumentinis reportažas. Jis lyg trumpas „filmas filme“ padeda piešti konkretesnį Bernadetos portretą. Deja, toks kūrėjų pasirinktas būdas atėmė galimybę veikėjai pačiai kalbėti apie save, jos portretas lieka neužbaigtas.

 

Tačiau net ir bandydamas koncentruoti filmo siužetą aplink vieną veikėją režisierius leidžia kitiems personažams sėkmingai perimti pasakojimą apie Bernadetą. Tikėjausi pamatyti vienos aktorės filmą, kuriame bus leista sužibėti talentingajai Cate Blanchett. Pažiūrėjus filmą paaiškėjo, kad tai vis dėlto aktorių ansamblio vaidinama komiška drama – nei itin šmaikšti, nei leidžianti Blanchett atskleisti Bernadetą. Problemos, su kuriomis susiduria filmo herojė, bus suprantamos ne kiekvienam arba dėl jų ekstremalumo, arba dėl Bernadetos reakcijos į jas. Kaprizinga architektė nebando suprasti savęs, kol to nepriverčia padaryti keli atsitiktinumai. Bet net ir tada Bernadetos atsakas į problemas – jau daugybę kartų kine matytas ir net savo forma ne itin intriguojantis pabėgimas iš komforto zonos, gyvenimą apverčiantis aukštyn kojom.

 

Linklateris filme „Kur tu pradingai, Bernadeta?“ rodo gyvenimo prasmės paieškų tarpsnį, kurį vienaip ar kitaip išgyvename kiekvienas. Bėda ta, kad siūlydamas atsakymą, kuris šiuo atveju būtų savęs atradimas iš naujo, režisierius pasitelkia pretenzingą elito atstovę, su kuria retas gali rasti bendrų sąlyčio taškų.