Vokiečių ekspresionizmas

Vokiečių ekspesionizmas, tai kinematografinis judėjimas atsiradęs Vokietijoje po Pirmojo pasaulinio karo. Ekspresionizmas pasižymėjo savita stilistika, netradicinėmis scenografijoje vyraujančiomis formomis. Kurti daugiausia fantastiniai siaubo filmai, jiems būdinga sąlygiškumas, groteskas, perdėtas emocionalumas, fantasmagoriniai vaizdiniai, herojai – mistinės, blogį nešančios būtybės; dažnos košmarų, haliucinacijų scenos. Su „Daktaro Kaligario Kabinetu” siejamas pirmasis avangardinis kino judėjimas, kuris vadinamas ekspresionizmu. Šis filmas sulaukė didžiulės sėkmės ir Vokietijoje, ir už jos ribų. Šio filmo poetika turėjo įtakos tolimesnei kino raidai. Nufilmuoti skirtingų temų, žanrų filmai, iš kurių pasirinkau aptarti du: Paul Leni „Waxworks” ir Arthur Robison „Warning shadows”.

Kaip ir minėjau, pirmasis filmas, kurį noriu aptarti yra režisieriaus Paul Leni „Waxworks”. Rašytojas pakviečiamas į muziejų sukurti vaškinėms figūroms istorijas. Jam pradėjus rašyti jo kūryba ir fantazija pavirsta vizualia istorija ekrane. Rašytojo motyvas sujungia skirtingas, nesusijusias istorijas. Pirmoji vaškinė skulptūra, apie kurią rašytojas kuria istoriją yra Haroun al Raschid. Pamatęs nupjautą ranką, ima kurti apie tai pasakojimą. Vos tik prasidėjus jo vaizduotėje matomiems vaizdiniams galima matyti ekspresionizmo elementus. Namai, kuriuose gyvena kepėjas Assad su savo mylimąja yra netaisyklingų, iškraipytų formų. Deformuotą erdvę kuria kreivos, išlenktos namo linijos, namo viduje esantis nestandartinės formos langas, lubos, krosnis, kurios šiek tiek primena kepinius, jų formas. Šie iškreiptos erdvės motyvai matomi viso filmo metu esančiose rašytojo fantazijose. Tai leidžia suprasti, kur yra tikrovė, o kur įsivaizduojami dalykai. Kepėjas norėdamas įrodyti savo mylimajai, kad yra vyras, pasiryžta pavogti norų išsipildymo žiedą iš sultono, tačiau vos jam išėjus, į namus įeina pats sultonas ir pradeda flirtuoti su kepėjo mergina. Tuo metu kepėjas įsliūkina į sultono rūmus. Šio epizodo metu galima matyti kitą ekspresionizmo elementą – ryškius šviesų kontrastus. Assad eidamas per koridorių laiko rankose žibintą, kuris apšviečia jo kūną ir taip kuria šviesos kontrastą su tamsiu, neapšviestu fonu. Sultono lova apsupta kylančių dūmų, mistikos. Nežinodamas, kaip nuimti žiedą nuo miegančio sultono, kepėjas ją nukerta ir sprunka iš rūmų (kaip vėliau paaiškėja, tai buvo tik vaškinė figūra, kurią sultonas palieka išeidamas iš rūmų). Assad vejasi grupė sargybinių, kurie ieškodami nusikaltėlio bėgioja po iškreiptų formų, nerealistiškus koridorius, laiptus. Kadruose matomi ryškūs jų šešėliai su ginklų formomis. Dar vienas ekspresionizmo elementas yra kostiumai. Ryškiausia yra sultono išvaizda. Jis turi didelius, ryškius, užriestus ūsus, prabangius apdarus, užsikabinęs karolius, brangakmenius, o jo ranką puošia itin didelis norų žiedas, dėl kurio Assad ryžosi nukirsti sultonui ranką. Finalinis šios istorijos motyvas kelia juoką. Apkūnus sultonas neranda vietos pasislėpti, todėl įlenda į krosnį, kurioje išsitepa suodžiais. Ši istorija yra tik viena iš trijų pasakojo papasakotų filme. Kitose istorijose „Ivan the Terrible“ ir „Jack the Ripper“ taip pat ryškūs ekspresionizmo elementai tokie kaip deformuotos, nerealių formų erdvės, šviesų, šešėlių kontrastai. Šiame filme mažai kameros judėjimo, nėra sudėtingo montažo. Kadrai atsiskleidžia judančiuose paveiksluose, kuriuose veikia skirtingi personažai.

Visai kitoks man pasirodė filmas „Warning shadows“. Šio filmo metu taip pat matoma vyro fantazija, įsivaizdavimas, tačiau tai galima suprasti tik filmo pabaigoje. Viso filmo metu veiksmas vyksta tame pačiame pastate arba prie jo. Tų namų dizainas ar aplinka nesikeičia realybės ar fantazijos metu, tačiau nebūtų galima sakyti, kad scenografija yra realistiška. Matomi laikotarpio ir vietos neatitinkantys daiktai: samurajų kardai, afrikietiškos statulėlės, moderni kėdė.  Vienintelis epizodas, kurio metu veiksmas akivaizdžiai vyksta vyro galvoje yra matant savo žmoną, šalia jos jauno vyro veido atvaizdą ir moterį siekiančias rankas. Jų fone yra netikroviški žibintų, medžių siluetai, kurie leidžia suprasti, kad tai vyksta tik jo galvoje. Šis epizodas atkleidžia stiprų vyro pavydą ir nuolatinį įsivaizdavimą, kad visi vyrai aplink moterį siekia jos dėmesio. Jau pačiame pavadinime slypi pagrindinis filmo elementas - šešėliai. Pati filmo istorija yra apie vyrą ir moterį, jų santykius. Moteris yra labai graži, flirtuojanti, koketiška, todėl jos vyras pavydi dėl bet kokio kontakto su kitu vyru. Šviesa ir šešėliai vyrui kuria iliuzijas, jog jo žmona laikosi, liečiasi su kitais vyrais, tačiau tai yra matoma tik stovint jo taške, iš būtent tos perspektyvos dėl šviesos krentančio kampo. Visa tai veda vyrą iš kantrybės. Norėdamas atitraukti visų svečių dėmesį nuo savo žmonos, jis pasikviečia vaikiną iš gatvės, kuris jiems rodo šešėlių teatrą, kurio metu, kaip vėliau paaiškėja, į savas mintis ir keršto planus nugrimzta vyras. Mano nuomone, vienas įspūdingiausių šešėlių momentų yra vyro šešėlio atsiradimas po ragais ir viso to susiliejimas į bendrą figūrą. Tai puikiai įkūnija jo kerštingą ir kovoti pasiruošusią būseną, o ragų numetimas viso to neigimą. Dar vienas svarbus ekspresionizmo elementas yra aktorių vaidyba. Veido mimikos perdėtos, reakcijos sustingusios kelioms akimirkoms. To pavyzdį galima matyti epizode, kai vyras juda su kardu link svečių, kitame kadre moteris sustingusi išgąsčio reakcijoje kelias sekundes. Kaip ir filme „Waxworks“ yra mažai kameros judėjimo bei sudėtingo montažo. Kadrai kuriami kaip bendri judantys paveikslai panaudojant šešėlius, veidrodžius, šviesą, tamsą.

Taigi Vokiečių ekspresionizmas turėjo labai savitą ir išsiskiriantį stilių. Dažnai fantazijas, istorijas atspindintys vaizdai vizualiai atrodė nerealūs, iškraipytų formų, o aktorių vaidyba fiksuotomis emocijomis, perdėtomis reakcijomis. Ekspresionizmo poetika veikė įvairių šalių kiną, išliko vokiečių kine. Vėliau kartu su siaubo filmais suklestėjo 4-ojo dešimtmečio Holivude , paveikė 5-ojo dešimtmečio film noir stilių, kuris po Antrojo pasaulinio karo turėjo didelę įtaką Europos kinui.